Een elektrische auto thuis opladen kost voor een particulier in Vlaanderen 9,2€ tot 9,8€ per 100 kilometer. Hoe we tot deze cijfers komen, en welke laadmethodes voorhanden zijn, leggen we uit in dit artikel.
Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 8 juli 2014. Op 20 augustus werd het voor het laatst geüpdate. Door de snel evoluerende elektriciteitsprijzen zal dit artikel voortaan elke maand geüpdate worden, in plaats van 1 keer per jaar (zoals voorheen het geval was).
Wanneer je een elektrische auto koopt die je thuis gaat opladen moet je er uiteraard van uitgaan dat je elektriciteitsfactuur zal stijgen, én dat je misschien nieuwe infrastructuur nodig hebt.
In het eerste deel van dit artikel leggen we uit hoeveel je elektriciteitsfactuur zal stijgen, of met andere woorden, hoeveel de stroomkost zal zijn per 100 km rijden. Onder deel 2 bekijken we of je eventueel een laadstation moet installeren, of of je gewoon uit de voeten kan met je huishoudelijk stopcontact. Onder punt 3 tenslotte gaan we in op de mogelijkheid om je elektrische auto op te laden met zonnepanelen.
De elektriciteitsprijs per 100 kilometer elektrisch autorijden hangt in essentie af van twee factoren: hoeveel je elektro-auto verbruikt en hoeveel je betaalt voor je elektriciteit.
Net zoals bij brandstofwagens, is het elektriciteitsverbruik van een e-auto afhankelijk van het type wagen, de weersomstandigheden en de rijstijl. Verder gaat er bij het opladen ook tot 10% energie verloren. We gaan er voor dit artikel van uit dat een gemiddelde elektro-wagen 20 kWh per 100 kilometer verbruikt, inclusief laadverliezen. Voor een kleine e-auto (type Renault Twingo ZE) zal dit minder zijn, voor een grote (type Mercedes EQC) meer.
Residentiële elektriciteitsprijzen zijn in België o.a. afhankelijk van de netbeheerder die je hebt. Deze kan je niet zelf kiezen, het wordt bepaald door je woonplaats. De goedkoopste Vlaamse netbeheerder is Intergem, de duurste is Gaselwest.
De tarieven verschillen ook per leverancier (Electrabel, Essent, Luminus, …). De goedkoopste leverancier kan je vinden via de V-Test van energieregulator VREG. In de tabel hieronder houden we rekening met het goedkoopste particuliere energiecontract.
Overzicht van extra elektriciteitskosten, ten gevolge van het thuisladen van een elektrische wagen. Simulatie voor het goedkoopste particuliere elektriciteitscontract, uitgevoerd via de V-Test van VREG (20 augustus 2022).
Je kWh-prijs is ook afhankelijk van je consumptie: verbruik je meer, dan zal je elektriciteitsfactuur stijgen, maar je kWh-prijs zal vaak goedkoper uitkomen omdat de vaste kosten verdeeld worden over een groter verbruik. Daarom gaan we er in dit artikel van uit dat je gezin een basisverbruik heeft van 3.500 kWh per jaar (1.900 kWh aan daltarief, 1.600 kWh aan piektarief), en we kijken naar het extra verbruik dat je elektro-auto veroorzaakt.
Tenslotte gaan we er van uit dat je over een tweevoudige teller (dag/nacht) beschikt en dat je de elektrische auto ’s nachts of tijdens het weekend oplaadt, aan daltarief dus.
Rekening houdend met al deze voorwaarden, komen we aan de kWh-prijzen en de kilometerkosten in bovenstaande tabel.
Je elektrische auto thuis opladen aan daltarief kost in België 0,46€ (Intergem) tot 0,49€ (Gaselwest) per kWh, als je bij de goedkoopste leverancier aangesloten bent. Dit komt overeen met een kost per 100 kilometer van 9,2€ tot 9,8€, als je elektrische auto 20 kWh per 100 kilometer verbruikt, inclusief laadverliezen.
7.500 km elektrisch rijden zal je energiefactuur verhogen met 688€ (Intergem) tot 732€ (Gaselwest) per jaar, als je enkel thuis laadt aan daltarief. 30.000 km rijden zal je factuur verhogen met 2.752€ (Intergem) tot 2.926€ (Gaselwest) per jaar.
Het gaat hierbij om cijfers op basis van laden aan daltarief en bij de goedkoopste leverancier, en er wordt geen rekening gehouden met eventuele zonnepanelen.
De meeste elektrische wagens kunnen gewoon via het huishoudelijk stopcontact opgeladen worden. In het vakjargon heet dit een Schuko-contact. In België gaat het hierbij om éénfasig laden met wisselstroom bij 230V. Dit gebeurt met een laadkabel waarin een In Cable Control Box (ICCB) is ingewerkt. In de ICCB – het bakje dat in de laadkabel hangt – bevindt zich elektronica die voor stroomregeling en beveiliging tegen oververhitting zorgt. Dit type laden heet mode 2 laden.
Elektrische auto thuis laden aan een gewoon stopcontact. De laadkabel heeft een ingebouwde “In Cable Control Box”.
Mode 2 laden is gewoonlijk beperkt tot een stroomsterkte van 10A en een vermogen van 2,3 kW. De oplaadtijd bij mode 2 laden is vooral afhankelijk van de energie-inhoud van je batterij. Een Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld heeft 58 kWh batterijcapaciteit, en het duurt ongeveer 26 uur om de auto van 10% tot 100% te laden via een gewoon stopcontact.
Vroeger waren er ook laadkabels zonder ICCB. Dit soort laden heet mode 1 laden, maar is tegenwoordig omwille van veiligheidsredenen, in heel wat landen verboden.
Wie laden via het stopcontact te traag vindt gaan, kan opteren voor een thuislaadpaal.
Deze laadstations kunnen geleverd worden met of zonder een kabel die vast bevestigd is aan het toestel. Bij een toestel mét kabel zal je moeten kiezen tussen een type 1 of type 2 connector, en dit hangt af van je auto. Een Renault ZOE bijvoorbeeld heeft een type 2 stekker, terwijl een oude Nissan Leaf (eerste generatie) een type 1 stekker heeft. Bij een toestel zonder kabel moet je een aparte laadkabel hebben (die je trouwens ook kan gebruiken aan publieke laadpalen).
Wallbox met vaste kabel als laadpaal voor thuis.
De meeste thuislaadstations werken op éénfasige wisselstroom, bij 16A of 32A, en leveren 3,7kW of 7,4kW vermogen. Je kan ook een driefasen lader installeren (krachtstroom), als je elektrische installatie het toelaat tenminste. Een driefasige thuislader levert 11kW (3x16A) tot 22kW (3x32A), maar niet zoveel elektro-auto’s kunnen drie-fase laden. Deze systemen vallen onder de noemer mode 3 laden.
De laadsnelheid ligt uiteraard hoger. Een Volkswagen ID.3 (58kWh-versie) bijvoorbeeld laadt aan een 7,4kW wallbox in 9u00 van 10% tot 100%.
Heel wat thuislaadstations kunnen van extra opties voorzien worden. Een slot bijvoorbeeld, zodat derden je laadpunt niet kunnen gebruiken zonder toestemming. Of een kWh-meter, die bijhoudt hoeveel stroom er afgenomen wordt door de wagen. Dit kan handig zijn om de elektriciteitskost in te brengen in je zaak, of om de kosten door te rekenen aan je werkgever.
De aankoop en installatiekosten van een thuislaadstation variëren van 500€ tot 1.500€. Deze kost kan in de zaak voor 120% worden afgetrokken (100% vanaf 2020), en elektriciteit die je voor je elektro-wagen gebruikt voor 75%.
Je kan de meeste elektrische auto’s zonder problemen opladen via een huishoudelijk stopcontact. Hiermee laad je ongeveer 10 km rijbereik bij per uur.
Wil je sneller laden, dan kan je een thuislaadstation (laadpaal of wallbox) installeren. Afhankelijk van het geïnstalleerde vermogen, kan je de laadsnelheid gemakkelijk verdrievoudigen. Wanneer je een driefase-laadstation installeert, kan je zelfs tot 10 keer sneller laden.
Je kan er voor opteren zonnepanelen te installeren om zo de hogere elektriciteitsfactuur ten gevolge van je elektrische auto verbruik te reduceren, of zelfs tot nul te herleiden.
Een zonnepaneelinstallatie die in België 5.000 kWh per jaar produceert kost ongeveer 10.000€ inclusief BTW. Met 5.000€ kWh stroom kan je ongeveer 25.000 kilometer rijden.
Schandalig dat in 2019 er nog steeds een verschil van 170€/j bestaat tussen de goedkoopste en de duurste DNB. En dit alleen maar omwille van politieke belangen.
Mode 2 laden 2,7 kWh met Niro EV …
Is de Leaf ondertussen niet een type 2 stekker?
Mijn wagen (Tesla S75) gebruikt ongeveer 240 Wh/km, geen 240 kWh/km. Voor de rest is het wel nuttig om deze info te zien. Ik denk wel dat elektrisch rijden nog steeds goedkoper is dan met brandstof.
Sommige leveranciers geven altijd nachttarief aan eigenaars van PV pannelen. Dus los van de besparing die die panelen je geven, bespaar je ook op de stroomkost!
SolarEdge kondigde vorige week aan dat ze een nieuwe laadpaal lanceren in de zomer. Ze wordt al verkocht in de VS.
Ze zou naast AC-stroom uit het stopcontact ook DC-stroom uit de omvormer trekken en 2,5 keer zo snel laden wanneer de zon volop schijnt.
Prosumententarief is alleen in Vlaanderen te betalen, Brussel en Wallonië hebben dit niet. Gezagsdragers in Vlaanderen….. Doe hier wat aan !
je rijd voor 4€/100km , met diesel voor ongeveer 7.5€/km, dit is het dubbel , doch je auto kost 20000€ in geval van kona meer , dan moet je al veel km’s bollen om dit terug te verdienen , meer dan 500000km , of ben ik mis ????????
Ik denk dat 20.000€ wel wat veel verschil is –> neem een Nissan Leaf die je voor een 30.000€ kan kopen met de overheidspremie eraf. Dit is een ruime auto van 4,5m lang, grote koffer en uiteraard met heel wat elektronische snufjes. Een gelijkaardige diesel/benzine wagen zal maximum 10.000€ minder kosten. Ook is die 20kWh/100km ook te hoog. Met de Leaf kom je gemakkelijk aan 16 kWh/100km of dus met 0,20€/kWh (afh van leverancier) geeft dat 3,2€/100km. Een gewone diesel/benzine wagen is inderdaad een 7,5€ à 8€/100km. dus ong. 4,5€/100km besparing. Dus 220.000km. Maar ik heb zonnepanelen en dus bespaar ik de volle 8€/100km en geeft de overheid me nog 450€ per opgewekte en gebruikte 1000kWh. Dus 125.000km en 20×450€ groenstroomcertificaten. Toch geen slechte deal?
Ik heb 3 fase electriciteit. Kan ik hier mee een nissan leaf opladen ? Bezit ook zonnepanelen, maar kom net toe voor mijn gewoon dagelijks gebruik.
Mijn VW Golf verbruikt ongeveer 3,39 euro per 100 km. (3 kg CNG per 100 km * 1,13 euro per kg CNG)
3 kg = 40 kWh primaire energie. Als je wil, kun je groene gascertificaten kopen om jouw CO2 afdruk te compenseren. Voor mijn reis naar zuid Frankrijk heb ik dit gedaan.
Tanken duurt 5 minuten voor 400 km. In Wallonië en Frankrijk zijn er wel weinig CNG tankstations.
Zijn er laadpalen zonder maandelijkse kosten van backoffice, zonder abonnementsformules ? Ik zoek een oplossing waar ik de elektriciteit van de firmwagen kan doorrekenen aan mijn baas maar dan zonder de maandelijkse kost van grootteorde 10 euro ?
Gaan ons een elektrische wagen aanschaffen, maar vindt het moeilijk om uit te zoeken welke laadpaal ik thuis het best laat installeren. Iemand goede tips?
sorry , ik spreek pas van een degelijke ev als je er 200 km mee kunt rijden op de autostrade tegen 120/u zonder bij te laden. dat is voor mij echt echt wel het minimum .wil niet naar de zee of ardennen en dan nog eens extra stoppen onderweg . volgens mij haal je dat met geen ene ev onder de 40000 .
@pekkie : hoe dikwijls doe je die afstand?
doe de proef met een zoe
@ davy ik heb een 3.7 kw geplaatst van ev box. best tevreden mee
Wat is de goedkoopste manier om te laden? Gewoon in het stopcontact voor 12 u Of via een halfsnellader ,dus een wallbox thuis als mijn auto dan geladen is in 5 u ? Ik rijd ongeveer 8000 km per jaar
Stopcontact 220v, doe dit al bijna 4 jaar, heb ook wallbox overwogen, maar na 1 jaar afgewacht toch geen geplaatst, we doen 19000km/jaar. Kosten plaatsing wallbox spaar je uit, kan je een jaar of 2 van rijden.
@Irene : als je dagelijks veel kms maakt is een walbox interessant lijkt me maar als je slechts 8000 km/jaar doet, kan ik me niet voorstellen welke meerwaarde die wallbox heeft voor jou.
Is er van de fiscus een standaardprijs per KWh dat je mag aanrekenen wanneer je de firmwagen oplaadt op je thuiselektriciteit ? ( prijs elektriciteit is in principe afhankelijk van het tijdstip ( dal/piekuur )
neem 3x / jaar . als je dan 30000 betaald , wil je wel op je ev kunnen rekenen , vind ik toch
met stopcontact laden , gaat wel heel traag vermoed ik . in een ander artikel las ik 7u/100km , voor gewoon gebruik net genoeg dus
met gewoon standaard stopkontakt laden wordt door de meeste merken ook ontraden,enkel noodoplossing. in elk geval moet je zeker zijn dat de bedrading zwaar genoeg is, een gewoon stopkontakt is niet berekend op de urenlange konstante hoge stroomafname,en houd wel degelijk risico’s in zeker bij oudere instalatie’s. bij renault bv is in de aankoopprijs een premie verwerkt voor het plaatsen van een wallbox ,moest het niet nodig zijn zouden ze geen 1500 euro cadeau geven.
@pekkie : tja de EV’s staan nog in hun kinderschoenen he..voor die 3x per jaar wil je niet een keer stoppen om bij te laden?dan rij je best gewoon verder met je ICE auto…stopcontact laden is 2,3 kWh/u dus 7u = 16,1kwh/100 km verbruikt van je auto: kan wel maar kan ook meer zijn
@davy Ik heb een 32a lader van Keba, die laadt aan 7.2kW. Zeer goede kwaliteit en betrouwbaar. Als je genoeg amperage op je kast heb kan ik dit echt aanraden.
@pekkie Het lijkt me dat je enkel op deze site komt om negatief te zijn over EVs. Openminded ben je in elk geval niet. Je lijkt vastgeroest in je gewoontes en het idee dat er wat kleine dingen anders zullen moeten schrikken je duidelijk af. Vergeet je dan de voordelen? 98% van de tijd laadt je thuis: goedkoop en het kost je geen tijd. Eens je dat gewoon bent, wil je niets anders meer. De rijervaring is ook ontzettend veel beter, maar dat merk je pas als je een EV gewoon bent. Gewone autos lijken al gauw prehistorische technologie!
ik wil helemaal niet negatief zijn , anders kwam ik hier niet regelmatig . wil wel niet blind zijn voor de zwakke punten . maar vw gaat dat oplossen , ev rond de 30000 met radius 400km . als dit klopt word dat mijn wagen vanaf begin 2022
Ik heb winterwielen aangeschaft voor mijn S75D (niet van Tesla), gevolg : verbruik 15% omhoog … maar het ziet er wel lekker vet uit :). Het gaat niet alleen over range en verbruik, het moet ook plezant blijven.
vw gaat dit oplossen???? HAHA met sjoemelsoftware zeker? zullen wij ook eens ff negatief doen(of niet blind zijn)
@Renaat : dit is toch niet de 1e winter met jouw Tesla hé? waarom nu dan nog winterwielen aanschaffen?
mijn motto is , koop nooit een auto die meer kost dan wat je op 1 jaar verdiend . er zijn plezantere dingen in het leven dan een auto . dus d kans dat ik ooit een tesla koop is zeer klein . of ze moeten nog een kleiner (goedkoper) model maken dan de 3 . ik ga ook niet het dubbel betalen om het milieu , wil wel een effort doen. maar dat ze eerder dan vliegtuigen zwaar belasten. je vliegt voor 50 € naar de buurlanden . dit is pas absurd . doch ik heb goede hoop , psa en vw komen dit jaar met een betaalbare ev . ik hoop volgend jaar ook Toyota , daar is het zeer stil , al waren ze voorloper in hybride.misschien is dat juist de reden
Particulier niet zo interessant? Als bedrijfswagen toch aardige besparing VAA?!
Waar kan men goedkoop een 22kw laadpaal aankopen qua materiaal bruikbaar in belgie ? Vereeisten: rfid , aanspreekbaar met app, geen maandelijkse kosten, liefst koppelbaar met KNX domotica
Misschien een domme vraag…..sorry maar ik ben geen techneut…..
Bestaat er een mogelijkheid om de batterijen van een EV via een wallbox te laden die op zijn beurt stroom uit zonnepanelen puurt? Voor alle duidelijkheid: ik wil de roverheid schaakmat zetten door mij te onttrekken van net/prosumententarief. Ik wil dus ook mijn omvormer langs de kant schuiven want deze heeft het net nodig om te functioneren. Volgens Sonomotors die de Sion op de markt gaat brengen kan dit wel……beweren ze 🙂 Benieuwd naar de reactie van een techneut !
Wat gaat de vervanger worden van het prosumententarief? Stel je mag thuis een laadstation laten installeren van je werkgever als je een EV kiest als bedrijfswagen. Wil de regering ons niet gaan belasten op het aantal Kwh dat je “transporteert” over het net? Dus als je een thuislader hebt en je firmawagen thuis oplaadt zal je veel ” verkeer ” op je net hebben dus meer betalen? Of hoe zit het? Is er iemand die hier iets vanaf weet?
Wij vinden het grootste probleem dat er geen aanhangwagentje getrokken kan worden. Hoe breng ik mijn tuinafval naar het containerpark?
@Jan de Vries, Je legt een zeil in de koffer van een Model S en je kan er ongeveer evenveel op kwijt als in een aanhangwagen. Gras, snoeisel, steengruis. Allemaal al op die manier weggebracht. Geen greintje pijn aan het interieur van de Model S.
Wat gebeurt er als je vandaag nog zonnepanelen bijlegt bij een bestaande installatie van pakweg 10 jaar oud ? Vanaf wanneer begint de 15 jaar dan te tellen ? Dit opent mogelijkheden voor de inventieve Belg. 🙂
Fluvius laat niet meer toe via monofase je voertuig op te laden. Ik vroeg een verzwaring aan van 40A monofase naar 63A voor laadpunt EV en het moet 3fase worden. Dure grap. Voor de switch naar 3fase alleen al 1100 euro dan moet je nog laadpunt zetten, zekeringkasten aanpassen en opnieuw keuring laten uitvoeren. €€€€€
Vincent, bizar. Ik heb laadpunt op monofase van 30 A. De Kona kun je toch niet driefasig opladen en monofase maximaal 30 Ampere. Meer laat de wagen niet toe.
@Surya: welke leveranciers geven altijd nachttarief?
Peter. Idd Model 3 max 32A dus enige wat zou moeten gebeuren is monofase optrekken maar ze doen dat niet meer. Vraag me af als dit wettelijk is of als ze bij Fluvius carte blanche hebben.
Laadstation bij mij thuis beperkt tot 20 A monofase. Nog nooit problemen gehad. Wagen hangt elke avond aan laadpaal en elke ochtend volledig opgeladen en voorverwarmd. Heb aansluiting van stroomnet laten aanpassen naar enkel dagteller en heb voor 7,5 kWatt zonnepanelen. Ruim voldoende voor dagelijks gebruik, zonnepanelen en laden van Hyundai Kona. Na ruim 10.000 km is gemiddeld verbruik 14,5 kWh voor 100 km. Ik doe gemiddeld 100 km per dag.
Spijtig voor wie nu al elektrisch rijd , maar de huidige accu-technologie is bijna achterhaald .
Iemand al een DC overwogen voor thuis? Verbetert het oplaadvermogen aanzienlijk. Ik spreek dan niet over 50Kwh maar vb. 15Kwh Ecotap biedt zoiets aan..
@Pekkie Al de kona of eNiro overwogen. Die laten je toe om 200km autostrade te rijden. Is maar lichtjes boven de 40k
Hoeveel mag je rekenen als installatiekost van zo’n wallbox voor Mode 3? De voorziening zal vermoedelijk OK zijn, is een woning van 6 jaar oud met de oprit pal aan de elektriciteitskast. Bedankt.
Ecotap biedt zoiets aan. In het tweede kwartaal 2019. In NL. En driefasig.
Edison, de man van de gelijkstroom zou zich een breuk lachen.
Ivo, ik rij al zes maand met een Kona EV, sky sensation. Heb zelf laadpaal staan. Mocht je goed geinformeerd zijn, dan zou je weten dat de Kona enkel monofase kan opgeladen worden, maximaal 30 of 32 Ampere. Ongeacht uw aansluiting op het net. Wagen is beperkt tot maximaal 7,2 kWh om te laden. Is trouwens een van de nadelen van Kna, naast het ontberen van geheugen voor zetels, ontbreken dashbord verlichting, ontbreken electrische koffersopening, ontbreken comfortfunctie bij sluiten van deure en vooral een onbestaande app voor opvolgen en instellen van wagen, vb de standverwarming. Ondertussen al 12.500 km met Kona EV.
Met dashbard verlichting bedoel ik verlichting in handschoenkastje. Comfortfunctie is bij blijven induwen van afstandsbediening de ramen en dak automatisch dicht gaan of openen bij ontgrendelen met afstandsbediening. Functie was al in drie vorige wagens aanwezig.
hoe gaan ze dat doen met al die caravan’s om op reis te gaan, of gaan we dan massaal met het vliegtuig nemen. lekker voor het milieu
Allemaal thuis blijven, en een dagje naar zee, zoals vroeger ?
Sinds de tweede wereldoorlog leven we in Europa op de poef, en op de overblijfselen van onze kolonies. Dat dat niet ging blijven duren, lijkt me logisch.
of die caravan enkele duizend km meesleuren met een naar verhouding zwaardere auto dan normaal nodig,beter is voor het milieu durf ik ook te betwijfelen. zelfs al rij je op electriciteit ,het verbruik zal in verhouding zijn. inderdaad mss toch beter dagje zee……….lol
Ik lees nergens accijns. Accijns zijn om de wegen te onderhouden. Elektrische wagens gebruiken die wegen zonder bij te dragen aan het onderhoud of aanleg van die wegen. Ook spelen de accijns een rol in de brandstofprijs. Dus vergelijking goedkoper of duurder gaat niet op.
Graag comentaar op volgende redenering: 220v*10A= 2200W. Per uur laden is dit 2,2kwh. Als je ervan uitgaat dat ge op 100km ongeveer 20kwh verbruikt(wat me weinig lijkt) dan laadt ge tien uur op om 100km te rijden. Tussen haakjes 1 liter diesel heeft warmteinhoud van 10kwh. Dus 20kwh is 2 liter diesel. Als je 30procent rendement neemt kom je uit op 6l diesel per 100km dit kan kloppen. Elektriciteit heeft 100 procent rendement De vraag is: wat kost 20kwh elektriciteit. Ik denk aan nachttarief onģeveer 0.25euro/kWh × 20 kwh= 5euro Ik begrijp niks van wall box verhalen om sneller op te laden, de enige manier om sneller te laden is vermogen elektrische installatie verhogen bv 3 fasen 380volt .
Hoeveel je verbruikt hangt gewoon af van je type wagen en bij een elektromotor vooral van je rijstijl en de buitentemperatuur. Ik ga uit van een jaargemiddelde van 15 kWh/100 Km (13 kWh in de zomer en 18 kWh in de winter). Een wallbox kan sneller laden omdar de kabelsectie dikker is dan bij een gewoon stopcontact en je dus een zwaardere zekering kan steken (bv 6 mm² bij een monofase waar dit bij een stopcontact maar 2.5 mm² is). Bij monofase geeft dat bv. 230x32x1 = 7.4 kW. dit geeft in de praktijk (incl. verliezen) 7 kW per uur. Op 2 uur laad je dus 100 km. Bij drie fasen kan het inderdaad nog vlugger. Standaard aansluiting van 25A geeft dan 230x25x3 = 17 kW of een uurtje over 100 Km. En dan zwijg ik nog over gelijkstroomladers die laden van 40 tot 75 kW per uur (en steeds sneller). Het duurste dag-thuistarief in België bedraagt 0.3010 €/KWh en het goedkoopste dagtarief is 0.2484 kWh. Elektriciteit heeft trouwens geen 100% rendement. Je moet met 10 tot 20% omzettingsverlies rekenen van AC naar DC. Aan de duurste prijs en met een “verbruik” van 20 kWh aan het hoogste rendementsverlies kom je dan aan 7.2 € per 100 Km. Maar dat is dan wel het slechts denkbaar scenario. Het goedkoopste scenario (bv. PV) bedraagt 0 euro.
Wat betreft die belastingen op energie: de belasting en kosten op energie zijn in verhouding veel hoger op elektriciteit dan op fossiele brandstof. Je betaalt alleen minder omdat een elektromotor minder verbruikt, niet omdat er minder belastingen op geheven worden.
Reeds 5 jaar aan het rijden met een BMW I3, gewoon thuis opladen aan een normaal stopcontact, nog nooit problemen gehad.
Net een Peugeot e-208 gekocht. Ik rij elke week 280kms 32500 voor een GT all in. Mooi op tijd voor de premie!! Ook voor 2000€ zonnecellen (5st) gekocht die per jaar 2150kW leveren gedurende 25jaar(=15000kms). Geen rijtaks Geen BIV. Op 150000kms komt die auto mij all in (incl verzekeringen onderhoud banden) op 24,85€ per 100kms De benzine versie komt op 26,43€ per 100 kms. En dan iedereen maar verkondigen dat electrisch rijden duurder is. Je moet dus niet mooi zijn om slim te zijn 🙂
@stevenr alles hangt af voor wat je het wil gebruiken. Voor mijn werk ben ik regelmatig op stap met heelwat gerief. Mijn behoeften zijn dus eerder een break of SUV die ik ook als gezinswagen wil gebruiken. Tot op heden zit ik dan in een prijsklasse van 80.000 euro
Neem je voor je werk dan ook telkens je gezin mee? Bij de meeste mensen is dat afwisselend het een of het ander en levert dat geen problemen op. Mijn voormalige ICE was ook een break. Daar ging niet meer in dan in onze toekomstige EV.
En die EV is langs achter dan nog eens gemakkelijker toegankelijk dan de voormalige sportsbreak noch kost hij 80.000 €, nog niet bij benadering.
@StevenR: proficiat met je doordachte en doorrekende aankoop!
@ivob, neen ik neem niet mijn gezin mee. Maar mijn vrouw heeft ook een druk leven waardoor zij een 5 deurs heeft. Tot nu toe zijn de auto’s die voir mij passen een audi etron, de mercedes eqc als full ev, als plug in hybrid heb ik iets meer keus
Uw probleem is dus niet echt de beperking in range en de vervoerscapaciteit van een EV en de prijs die daarmee gepaard gaat maar eerder het “merkenimago” waar je je op vastpint. Dat bepaald je hoge prijskaartje. De EV’s die jij noemt (en die je keuze beperken) zijn in de praktijk noch de zuinigste EV’s (ondanks hun grotere batterijcapaciteit hebben ze in de praktijk minder range dan veel goedkopere EV’s) en hebben ze nauwelijks een praktisch groter laadvolume. In jouw geval is het marktaanbod dus niet de beperkende factor maar ben je dat zelf. Daar is niets mis mee (ieder is vrij in zijn keuze en de beperkingen die hij zichzelf oplegt). Maar als je op een luxe segment als een Audi e-tron of een Mercedes EQC aan een lage prijs zit te wachten ga je idd nog kunnen blijven wachten tot je een ons weegt. Dat zijn modellen van merken die niet op dat koperssegment mikken. Ook een beetje flauw dat je dan zit te roepen dat een EV betaalbaar moet zijn. Hun ICE tegenhangers zijn voor de meeste mensen ook niet betaalbaar.
Ken iemand die zijn batterij na 3 al 20 % verloren was aan volume lading en dan nog eens in de winter 15 % minder km door de kou. Hij heeft hem weggedaan. Na 7 jaar zou het nog maar 50 % zijn en een nieuwe batterij kost veel geld.
Jos, als je zo een dingen publiceert, moet je ook merk en type meedelen.
@Jos In Duitsland rijdt er momenteel een TESLA rond met 1 miljoen km en heeft een bewezen degradatie van net geen 20% (Google en YouTube maar)… als ik dit cijfer naar mij toe berekend dan moet ik ongeveer … 100 jaar … met 1 batterij vlotjes kunnen rijden … die dan nog 80% van zijn capaciteit heeft … ik zie hier niet direct in waarom ze de kwaliteit/gebruiksduur/degradatieniveau nog verder moeten verbeteren … de prijs daarentegen daar mag nog flink aan gesleuteld worden … Ook die verminderde capaciteit tijdens de koude periode is echt en geen fabeltje … maar is enkel omdat we LiOn-batterijen gebruiken … daar zijn vervangers voor op komst die dat nadeel vlotjes wegwerken … trouwens een LiOn batterij is nog altijd “een natte batterij” en de vervangers zullen “droge batterijen” zijn … niet zo temperatuurgevoelig, zowel lage als hoge temperatuur, dus minder of geen last van de koude en geen of minder last van de hitte tijdens het laden(laden kan dan véél sneller gebeuren)
ja in zo een dure auto zal wel een betere bat inzitten dan in een auto van 35000 euro. Als men 10 jaar gratis vervangwaarborg geeft heb ik ook interesse. Dat krijg je nu ook op een Fiattje van 13000 euro.
Jos, de meeste constructeurs geven 7 of 8 jaar garantie op hun batterij. Als de batterij na 8 jaar nog goed is, zal 10 jaar ook wel haalbaar zijn.
Het feit is dat autobatterijen omwille van hun schaal, andere chemische samenstelling en battery management bijlange niet zo snel degraderen als we gewoon zijn van de kleine batterijtjes in laptops of smartphones.
als jos zo bang is van de kwaliteit van de batterij,dat hij ze dan huurt……. geen aankoopprijs betalen maar maandelijkse huur en levenslang een goede batterij (nog veel beter dan 10 j) en ,geen dure tesla
Ik wil geen wagen die kinderleed heeft veroorzaakt. Nee bedankt.
maar wel ene die massavernietiging veroorzaakt? kijk maar eens op “de 10 grootste olierampen” wat uw petrolstoof gedurende meer dan 100 jaar verwoest.
Wat heeft kinderleed te maken met EV? Lithium komt voornamelijk uit Chili en Australie. Bij mijn weten is er daar niet meer kinderleed dan hier.
dat is de nieuwe mode peter,alle onzin van de wereld boven halen om toch maar niet te moeten toegeven dat het rijk van de petroleumlobby zijn beste tijd gehad heeft. diegenen die geen ev hebben,nooit mee gereden hebben en zich nooit fatsoenlijk geinformeerd hebben (bij mensen die wel op de hoogte zijn,en niet van horen zeggen..) weten het allemaal het best.
@van gorp , net het nieuws gelezen: Ionity gaat vanaf 31/01 79cent per kwh vragen als je hun laadpalen gebruikt. Het argument dat EV rijden goedkoper is dan fossiele brandstof mag stillaan naar de vuilbak (qua prijs van de brandstof dan)
@Herman, Klopt voor snelladen. Aangezien je echter altijd thuis kan opladen, is snelladen enkel nodig voor die enkele langere trips. Veel impact op het totale kostenplaatje gaat dat voor de meeste mensen niet hebben. Enkel als je daar quasi dagelijksof wekelijks van gebruik zou maken zou het totaalplaatje in de buurt komen van tanken. En die use cases lijken mij zeer beperkt, dan doe je alleszins veel km en moet je in eerste instantie kijken naar een EV met zo hoog mogelijk rijbereik.
@KB en wat ga je doen met mensen die niet thuis kunnen opladen (bvb appartementbewoners, mensen in centrum van een gemeente zonder oprit of garage) ? Trouwens de overheidstaksen zullen ook nog wel volgen , of denk je dat de overheid 9 miljard aan BTW en accijnzen op fossiele brandstof zomaar zal laten wegglippen ?
Het gaat over kobalt uit Congo. Daar werken allemaal kinderen in mijnen. Maar ja met oogkleppen interesseert je je niet aan kinderen hun leed. Als de auto fabrikant maar veel winst maakt en jij veel kan rondrijden en het je weinig kost. Moet je mij eens vertellen waar je groene stroom haalt als je nachts oplaat. In Duitsland van de bruinkoolcentrale misschien. En dan morgens vertrekken met de grootste vervuilende auto die er bestaat. Of heb je misschien een windmolen bij je auto gekregen bij de aankoop.
Kobalt en vooral Coltan (mineraal met Colombiet en Tantaliet) wordt hoofdzakelijk gebruikt voor micro electronica. Vooral in Gsm en andere draagbare en kleine componenten. In een EV net zoals ICE voertuig, veel electronica maar weinig micro electronica. Boosdoener is vooral Gsm en Tablet.
Jos, voor fossiele brandstoffen gebeuren veel erger dingen, hoor, daar zijn al oorlogen voor gevoerd. Kobalt in batterijen is trouwens een eindig verhaal, Tesla reduceerde het gehalte aan kobalt in zijn batterijen al van 30 naar 2,7 %. Voorts heb ik een beetje moeite met de plotse opstoot van gewetensnood bij mensen die al decennia GSM, iPhone, iPad, tablet, PC en andere batterijgestuurde elektronica gebruiken, daar zitten ook kobalt en koltan in verwerkt, maar dat is dan blijkbaar geen probleem …
En inderdaad, de elektrische auto vergroot de markt voor kobaltmijnen. Het is haast zeker dat de groeiende verkoop de misstanden in Congo heeft verergerd. Maar de stekkerauto is daar niet de oorzaak van. De oorzaak is een corrupt land dat niet voor zijn bevolking zorgt, omringd door een wereldeconomie die al eeuwen oogjes dichtknijpt voor schandalen. Belgische bedrijven zoals union miniere, union cottoniere, societe générale en zelfs koningshuis hebben veel meer boter op het hoofd dan ik (wij) die electrische toestellen kopen. De petroleum houdt ook dictaturen met weinig of geen mensenrechten of vrouwenrechten in de hand. So, de potverwijt deketel, ;;;;
Deze prachtige ontwikkeling is deels gedreven door onze selectieve verontwaardiging. De schijnwerpers die door gevestigde belangen zijn gericht op de smetten die (nog) kleven aan elektrische auto’s, maken dat die smetten sneller worden opgelost. Sneller dan zonder de selectieve verontwaardiging was gebeurd. Dat is top.
Het is een patroon dat zich in de energietransitie vaker voordoet. Mensen die nog nooit een nacht wakker hadden gelegen over vogels, ontpoppen zich sinds de opmars van windparken tot dierenbeschermers. Mensen die eerder niet op affiniteit met bos te betrappen waren, ontpoppen zich bij de bouw van biomassacentrales tot ware bomenknuffelaars. Mensen die zich nooit druk maakten over werkgelegenheid, ontpoppen zich bij de dreigende CO2-heffing tot gedreven vakbondsleiders.
Verontwaardiging is terecht en functioneel Al die verontwaardiging, hoe selectief ook, is terecht. Het is onvermijdelijk dat het terugdringen van CO2-uitstoot ook negatieve consequenties heeft. Het is zaak die consequenties te zien en te minimaliseren.
Verontwaardiging, ook als deze is aangejaagd door vertragende krachten, helpt. Eisen aan windparken, biomassa en elektrische auto’s zijn terecht aangescherpt. De belangenbehartigers van de gevestigde schandalen drukken de haastige wereldverbeteraars continu met de neus op het grote plaatje. Ook wereldverbeteraars hebben dat nodig.
Alleen zo komt onze paradijselijke levensstijl binnen handbereik van de hele wereld. Bedankt, belangenbehartigers.
@Herman, mensen die in een appartement wonen hoeven ook niet de premium te betalen om altijd te snelladen. Gewoon aan een AC-laadpaal in de buurt.
Trouwens ivm Cobalt: Het zijn enkel de niet-gereguleerde mijnen, zoals in Congo, waar er met de mensenrechten een loopje wordt genomen. De meeste autobedrijven checken hun sourcing dat het niet van daar komt. En daarbuiten worden er verschillende activiteiten opgestart voor een closed loop voor Cobalt (bvb Audi en Umicore gaan daarvoor samenwerken). Gezien de immer verminderende behoefte aan Cobalt en de verbetering van de energiedichtheid, is er ook altijd maar minder Cobalt nodig om de markt te voorzien. Zoals Peter al aangaf: Dat is eindig, maar dat is een inderdaad een zure appel waar we doormoeten.
Ok maar nog niemand heeft mij verteld waar hij vannacht zijn groene stroom heeft gehaald om op te laden. Zelfs vandaag door de dag met zonnepanelen lukt dit nooit. En tenzij je aan de zee woont, wind is er niet. Dus dat wil zeggen dat je vandaag met de meest vervuilende auto rijd die er is. ( geladen op gas, steenkool of kernenergie). En begin nu niet te liegen dat je allemaal enkel groene stroom koopt.
Wat hier nog niet gezegd is dat Cobalt ook redelijk wordt gebruikt in de olieindustrie, met name voor het verminderen van sulfur uit diesel zodat de uitstoot properder is. Het jammerlijke in dat proces is dat die cobalt ook effectief opgebruikt is. Als je dan gaat kijken naar gebruikt in een EV batterij, die cobalt zit erin en gaat niet weg. Beter nog, wanneer de recyclageprocessen voor EV accu’s op punt staan zal die cobalt er terug uitgehaald kunnen worden. Alleen dan hopelijk niet op te verbruiken om schonere diesel te verkrijgen …. Dit gebruik van cobalt in de olieindustrie hangt die industrie dus niet aan de grote klok.
Jos, hoog tijd dat je artikel ivm groene stroom eens leest op VRT nieuws ipv uit uw nek te kletsen. Mijn leverancier voor stroom is 100 % groen, ook snachts. Hoe ze dit doen moet je maar eens opzoeken ipv hier uw onwetende fantasie los te laten. Jaloers dat ge u geen EV kunt permitteren, blijf maar gerust ons nageslacht verder vergiftigen, god zal het u lonen
Jos, heb het voor u opgezocht, mocht de waarheid u interesseren. Elektrische auto’s op groene stroom zijn de beste van allemaal, maar kan ik er wel zeker van zijn dat mijn groenestroomcontract 100% groen is? Dat kan. Wanneer u een groenestroomcontract afsluit, komt uw geld terecht bij een producent van groene stroom: de eigenaar van een groot zonnepark bijvoorbeeld, of een uitbater van windmolens op zee of op het land. Zelfs als die u niet genoeg groene stroom levert (b.v. op donkere, windstille dagen), dan nog gaat uw geld naar de groenestroomproducent, en niet naar de kern- of gascentrale die u op dat moment toch nog van stroom voorziet. Uw groenestroomproducent moet dat tekort later inhalen door zijn overschotten van groene stroom “gratis” te leveren aan klanten die stroom uit kerncentrales of steenkoolcentrales hebben aangekocht. Kan uw leverancier niet in het binnenland terecht, dan moet hij zijn groene stroom kopen in het buitenland. Want als u pakweg 3.500 KWh groene stroom op een jaar verbruikt, dan moet die 3.500 kWh ook ergens door een groenestroominstallatie zijn gemaakt én betaald met uw geld.
Er is nog genoeg groene stroom voor elektrische auto’s, maar als iedereen elektrisch én groen wil rijden, zal er enorm veel moeten bijkomen
Het systeem waarmee dat wordt gecontroleerd zijn de garanties van oorsprong. Zo weten de Europese energieregulatoren perfect dat er een balans is tussen de gemaakte en de afgenomen groene stroom. En leveranciers die het aandurven grijze stroom als groen te verkopen, worden daar streng op aangepakt: ze krijgen zware boetes.
We moeten voorlopig niet vrezen voor een tekort aan groene stroom. Er is genoeg aanbod en er zijn nog niet zoveel elektrische auto’s. Eigenaars van elektrische auto’s die 100% groen willen rijden, kunnen dat ook doen. Maar het is duidelijk dat de groenestroomproductie enorm zal moeten toenemen als iedereen groen én elektrisch wil rijden. Een elektrische auto verdubbelt makkelijk het stroomverbruik van een gemiddeld gezin.
Jos, een groot deel van onze groene stroom wordt ingevoerd, van Duitse en Britse windmolenparken op zee bvb.,of van waterkracht uit Noorwegen. Groene stroom in ons land is veel breder dan enkel Belgische zonnepanelen en windmolens. Het is een Europees gegeven, ABInbev zal volledig op groene stroom draaien dankzij Spaanse zonnepanelenparken.
@ herman, laat die dure vogels van ionity maar doen,die dure snelladers heb ik nergens voor nodig. in tegenstelling tot wat ze ons graag doen geloven heeft 90 % die laadpalen zelden of nooit van doen. op 3 jaar heb ik 1 keer een snellader gebruikt,BIJ WIJZE VAN TEST
ja jongens, ik dacht dat het over techniek ging, dat leek even zo maar daarna was het lachen geblazen. Bedankt voor de leute!! Om de Jos te ondersteunen in zijn strijd nog het volgende: 1/ elektrisch rijden is in totaliteit vandaag (*) iets goedkoper dan een verbrandingsmotor op voorwaarde dat je voldoende km’s doet en de wagen 5-6 jaar blijft gebruiken (per geval verschillend: het voordeel van de km-kost moet de afschrijving overwinnen). Effe doorslikken Jos er komt nog 2/ (*)niets blijft wat het vandaag is want Vader Staat (de Roverheid – een goeie!!) gaat die miljarden aan accijnzen 100% zeker komen verrekenen in uw elektriciteitsfactuur of een andere belasting op uw voertuig, zet maar gerust 30% extra in de variabele (km) kost want die komen eraan. 3/ De slimmeriken leggen best zonnepanelen en laden daarmee hun wagen ZONDER iets te zeggen aan de Roverheid anders sta je in hun bestand en ga je (met de slimme meter, gecombineerd met hun groene-energie-kadaster)ook mogen bijdragen. Ja ik geef toe je moet dan een beetje techneut zijn om dit zelf te regelen en/of wat onderhandelaar omdat met de installateur te regelen maar als je écht wil lukt je dat wel. 4/ Wat de zwarte, grijze, groene stroom betreft heeft de Jos wel grotendeels gelijk. De praatjes van de dames en heren in maatpak die zogezegd de overschotten dan gratis moeten leveren,haha, de jongens die die grote zonnefarms of windmolenparken runnen zijn foxen van het zuiverste ras, die geven NIETS weg, geloof me: ik heb er voor zo eentje gewerkt; ze zorgen wel dat er geen overschot is als er moet weggegeven worden of ze schakelen af als het echt moet: elk draai-uur heeft een onderhoudsprijs. Dus groene stroom: ja als er opbrengst is en is die er niet dan is het kernenergie of het volgende-minst-dure per MWu. Als er iets wordt afgestaan of weggegeven dan is dat omdat de camera loopt en daarna is het business as usual. 5/ De ertsen, chemicaliën en andere rotzooi: je kan er niet naast Jos voor elke technologie heb je moeder aarde nodig en moet er iets uit de grond worden gepompt of gegraven. De drukkingsgroepen doen hier hun werk en moeten de foxen blijven bijten zodat ze het met minimaal levensleed uit de grond halen. Een sterk punt voor de batterijen is wel dat er nu reeds sterke recyclage bedrijven in de stijgers staan en dat elke pastille kan gerecycleerd worden. De relatief hoge prijs van de batterij zal dit nog aanzwengelen. Tot slot geef ik alle techneuten nog een handige tip om echt zeer zuinig elektrisch te rijden: je monteert een trekhaakje aan je Kia of Tesla en bouwt een kleine aanhangwagen waarop je een pantograaf monteert (zo’n schaarvormig ding dat op een tram staat); verder heb je nog een variabele stroomregeling in mekaar te knutselen -of kopen als je geen tijd hebt- en een paar stevige en goed geïsoleerde draden van 25mm²en klaar is kees. Nu even wachten tot de laatste tram weg is en op een rustige plek onder de bovenleiding van de tram je pantograaf omhoog zetten. De stroom kan je zelf opregelen naargelang je een Tesla of en Zoe wil laden maar je kan gerust 100A op 600VDC binnenpompen zonder dat de tramlijn een krimp geeft.Na een half uurtje kan je al terug naar huis. Voilà je hebt je eigen turbo-snellader gemaakt en die jongens van Tesla staan erbij en kijken ernaar (voor de starters onder jullie: niet langs je omvormer in de wagen laden hé want die gaat daarvan ‘bloosen’. ((dat laatste was een grapje hé mensen want straks staat de polies hier aan mijn IP/deur)). Besluit van al het geleuter: A/ De elektrische auto is een stapje vooruit maar vandaag is hij nog erg duur voor JanModaal en hij komt met ongemakken (stekker in / stekker uit; laadpalen tekort en voor onze vriend van het appartement op het vierde is er echt geen oplossing – twee straten verder gaan tanken en dan de paal bezet, geef toe, ook al regent het niet: het is geen comfort. En ja, straks ook nog gaan uittrekken of je hebt mogelijk een boete. Dat zal nog wel beteren zo gaat dat met alles. B/ Vader Staat komt om de accijnzen, let op mijn woorden! (tenzij we hier morgen kobalt in de grond vinden maar ik zou er niet op rekenen) C/ Binnen 5 jaar zou alles min of meer op zijn pootjes kunnen staan en zullen we een veel beter alternatief hebben. Waterstof motoren zullen de batterijwagens zeer snel van de kaart vegen. Ik eindig met het slecht nieuws: dan zitten de eerste H-enthousiastelingen hier weer te strijden tegen de batterij-believers en alles herhaalt zich. En de Jos? die woont dan al enkele jaren in Canada in de natuur en die lacht er eens mee.
Wat toch opvalt is het prijsverschil in kWh tussen de brandstoffen: 0,20€/kWh elektriciteit, 1,3 €/l benzine= 0,13€/kWh. Dit terwijl elektriciteit groen kan opgewekt worden en benzine een fossiele brandstof is. Dit kan de wetgever toch rechttrekken met een verschuiving van taksen, het principe “de vervuiler betaald” is nog ver weg …
die vergelijking van kost per kWh is iets te kort door bocht. een liter benzine is ongeveer 8,9 kWh/liter aan energie (diesel is 10 kWh/liter) maar een benzinemotor perst daar in het beste rendement maar 20% energie uit (een dieselmoter zit nu op zo’n 25%) van de 8,9 kWh blijft er dan maar 1,78 kWh dat de een liter benzine energie levert in de wagen een electrische wagen gebruikt echter van de 1 Kwh in de batterij zo’n 90% (verlies op de paar draaiende onderdelen etc) maar heeft tegelijkerheid ook alles aan boord om ineens energie te recuperen bij het remmen. om simpel te rekenen, veronderstellen we een wagen die 20 kWh nodig heeft per 100km dan is de eigenlijke verbruikte electriciteit zo’n 18-22kWh want door recup van energie is er variatie (daarmee dat het rijbereik zo vaak veranderd tijdens het rijden) enfin – we houden het op 20 kWh per 100km de benzine motor levert een rendement van 1,78 kWh/liter dus heeft voor de 20 kWh te leveren zo’n 20:1,78 = 11,23 liter nodig voor diesel is dat 2,5 kWh/liter rendement dus is dat 20:2,5 = 8 liter diesel nodig
en met die equivalente verbruikscijfers kan je dan terugrekenen wat voor dergelijke wagen het je kost in electriciteit of benzine of diesel
electriciteit = 20 kWh v * 0,20 €/kWh = 4€ benzine = 11,23 liter * 1,3 €/liter = 14,6€ diesel = 8 liter * 1,3 €/liter = 10,4€
disclaimer1: in Belgie is de prijs van diesel per liter net iets boven die van benzine disclaimer2: de berekening is op basis van een voertuig dat 20 kWh/100 km verbruikt. Er zijn variaties en ook nog andere parameters om mee te nemen. Deze aanname is om te kunnen vergelijken wat het kost per 100km. Het is de bedoeling dat je appels met appels vergelijkt …
Electrisch rijden 3.5euro per 100 km Diesel rijden A4 audi 4liter per 100 km 5.2euro electrische auto 20.000euro duurder.
dus 900000km electrisch rijden geeft prijsvoordeel en 5 kapotte batterijen. Doen zou ik zeggen
Ik had vroeger 2015 een bmw2 active Tourer verbruik 5liter kost nu 1.38= 6.9 euro Nu rijd ik met een VW Up op LPG verbruik 7 liter aan .52 cent=3.64 en heb nu een Peugeot 208 e besteld testrit was 19 kWh aan .24 cent= 4.56 VW up is het goedkoopste van al
Rene, voor de prijs van de A4 heb je al een fatsoenlijke EV. En dat van die kapotte batterijen heb je verzonnen, ’t is een oud argument dat nergens op slaat.
LPG is inderdaad het goedkoopst rijden van allemaal. Maar het zal altijd ene margeproduct blijven, omwille van de manier waarop het geproduceerd wordt. Het wordt steeds minder populair en er is geen toekomst waarin alle autoverkeer op LPG loopt, en dat zou ook geen zoden aan de dijk zetten wat milieuvervuiling of klimaatverandering betreft.
De enige toekomst voor transport is elektrisch. Als je ziet wat voor een weg er sinds de eerste Nissan Leaf is afgelegd wat betreft prijs van batterijen en energiedensiteit kan ons dat alleen optimistisch stemmen.
Kan iemand mij uitleggen waarom het opladen via een klassiek huis tuin en keuken stopcontact van 230 V mono-fasig, behalve de lange laadtijd, nadelen zou geven en waarom de fabrikanten dit afraden? Dus de lange laadtijd en de extra belasting van het net besef ik ten volle en hoeven mij niet meer uitgelegd te worden. Wel interesseert mij de eventuele andere opmerkingen die mij nu ontgaan.
@Lucien Mertens: efficientie (maw beperken van de verliesstroom) Google maar eens naar “efficiency charging zoe” Eerst artikel van PushEVS
Wie het klaarspeelt 5 kapotte batterijen te hebben op 90000km zou ik wel eens willen ontmoeten.lol…………. de meeste benzine’s of diesels vliegen na 5 jaar in brand,het merendeel van de lpg’s ontploft….toch? jongens toch,ik kan begrijpen dat mensen sceptisch zijn tegenover electrisch,maar stop toch eens met zulke onzin te verspreiden en informeer jullie eens degelijk.
@Lucien, wat ik al gelezen heb:
*Gewone stopcontacten zijn niet ontworpen om 10-talle uren aan een stuk veel elektriciteit te voorzien, dat kan op termijn problemen opleveren.
*Via een gewoon stopcontact is er ook geen communicatie mogelijk tussen laadpunt en wagen. In theorie zou een wagen de stroom kunnen beperken als dat nodig is met type 2 laden en snelladen, maar dus niet bij een gewoon stopcontact met als gevolg een risico op een snellere aftakeling van de batterij. Als is dat relatief want de laadstroom is sowieso vrij laag, dit zal volgens mij alleen impact hebben als je dagelijks naar 100% wilt opladen.
Ik heb ook al bedacht (maar dat is speculatie) dat sommige branden hiermee te maken kunnen hebben. Namelijk als er iets mis is met de koeling ofzo, dat de communicatie van de level-2 charging het laden kan stoppen, terwijl het stopcontact stroom zou blijven geven. Nogmaals –> speculatie.
Zijn er nog andere mogelijke redenen? Of iemand die eea gefundeerd kan weerleggen misschien?
Hoewel het voor een speculatie is betreffende branden omwille van het gewone stopcontact kan daar best stof tot nadenken zijn …
een laadpaal installeren, zelfs gewoon een basismodel op 1 fase etc. zal door een bekwame electricien worden gedaan. En daarna komt er ook een verplichtte keuring door een onafhankelijke organisatie. of met andere woorden: er is een maatstaf betreffende de keuring waarbij de impact op zekeringkast, bekabeling en laadpunt worden beoordeelt. Hiermee kan je dan ook het risico op branden of enerlei andere problemen al grotendeels uitsluiten.
Daarentegen is het gebruik van een reeds aanwezig aansluiting in de garage of carport voor sommige huizen eerder een “stopcontact is, gewoon inpluggen en hup” … zonder eerst een evaluatie betreffende de stroomkring waar dat stopcontact op zit, kwaliteit van aansluiting etc… om het anders te zeggen: het is niet omdat je de batterij van een electrisch grasmachine ermee kan opladen, dat het stopcontact ook de grotere stroomvraag van de EV aankan.
Het belangrijke daarin zal de kwaliteit zijn van de zgn. granny charger. Daar zou een goede zekering en electrica in moeten die bij enig probleem het opladen stopzet.
Als je toch je gewone stopcontact gaat gebruiken, laat dan even een bevriend electrien je raad geven ivm wat er op die aansluiting kan van stroomverbruik.
Mijn Seat Mii Electric laadt via een 230 V stopcontact en de optionele type 2 thuislaadkabel van 185 € met een maximum vermogen van 2,3kW op (dixit Seat). Ik beschik thuis over een stroomkring die mijn elektrische kookplaat voedt en die in de meterkast gezekerd is met 35A. De stroomdraden naar deze kookplaat zijn volgens het elektrische schema 2 x 2 draden van elk 4mm² plus aarding. Dus 2 x 4mm² per faze. Ik heb deze kring nu uitgebreid met een stopcontact 16A en secundaire zekeringen van 16A. De verbindingskabel naar het laadpunt is 2 x 2,5mm² plus aarding. Hierop sluit ik de eerdergenoemde laadkabel aan en laadt ’s nachts mijn Mii op. Dit neemt 10 uur in beslag om van 20% naar 80% op te laden. Dit geeft voor mij voldoende rijbereik en schenkt de batterij hopelijk een lange levensduur. Een bijkomende opmerking: laden gebeurt met goedkoop nachttarief (eerste pluspunt) en in een tijdspanne waar mijn vrouw slaapt en zeker niet staat te koken (tweede pluspunt). De auto staat in een garage die 30 meter verwijderd is van elk bewoond gebouw wat het mogelijke brandrisico toch wel beperkt. Al jullie overwegingen in acht genomen, kan mij iemand zeggen wat ik fout gedaan heb qua installatie? Waar ik nog niet uit ben, en ik heb hierover ook geen relevante opmerkingen gevonden in de eerdere reacties, of het voor de Seat ook maar iets uitmaakt dat hij op deze wijze zijn stroom krijgt, of is het toch beter via een laadpaal? Ik hoop hierop toch nog steeds een plausibel antwoord op te krijgen.
1) Achter welke differentiaal staat de zekering van uw kookplaat? Dit MOET een type B differentiaal zijn aangezien het laden van een EV via een gelijkvormer gebeurt.
2) Hoe heeft u de verbinding gemaakt tussen de zekering van 35A en de secundaire zekeringen van 16A? Deze moeten dezelfde sectie (of grotere sectie) hebben als de kabels die lopen naar uw kookplaat.
Ik weet niet of het beter is voor uw auto om te werken met een laadpaal maar ik meen mij een amerikaans onderzoek te herinneren waarin ze stelden dat ongeveer 80% van de branden tijdens thuisladen vermeden konden worden indien er gebruik gemaakt werd van een degelijke laadpaal die geplaatst is op zijn eigen circuit.
Bij mij thuis laad ik de auto al 5 jaar op via een apart gezekerd stopkontakt (220v) de lader neemt 2900w a 3000w ( ik kan dit via de auto ook verminderen maar doe dit nooit). Dit neemt van 0 tot 100% 9 a 10u in beslag. In de praktijk is de auto ’s morgens altijd vol, batterijcapaciteit is ongeveer 30kw voor 230km. Wat ik wel merk is dat het stopcontact dat in een buitencarport los van het huis staat (en een stroommeter heeft om verbruik bij te houden), dat dat wat sprok wordt en ik heb het dus 1x vervangen. De draden naar de apparte zekering zijn 6mm3 omdat ze vanuit de kast 30m lang zijn en omdat ik een laadunit overwogen heb. De reden dat ik de laadpaal niet heb is de totale kostprijs ervan, daar kan je 2 jaar van rijden (1500€ ongeveer). En het sneller laden heb ik niet nodig daar ik ’s nachts slaap. Heb nu een 80 000 km gereden (mercedes b klasse electric drive EV)
Wie weet hoe de regelgeving is voor inbreng van laadsessies (kosten) via AC of DC wallbox naar de werkgever toe in Belgiê . Aan welke eisen moet het toestel voldoen?
Ik zou toch eens twee keer nadenken alvorens nog over te schakelen naar een snellaadpaal voor thuis. Vanaf 2022 wordt de tariefstructuur volledig herzien. – Geen nachttarief meer voor de netkosten. – Factuur voor huishoudelijk verbruik wordt berekend op het gemiddeld maandelijks piekvermogen. dus het maandelijks kwartier met de hoogste piek wordt in de digitale meter opgeslagen en van de 12 laatste maanden wordt dan het gemiddelde benomen om de prijs van je jaarafrekening te bepalen. Als je bv. een 3×16 A laadpaal hebt kan je laden aan 11 kW. Je laadt al vlug iedere maand minstens een kwartie je elektrische auto op. Dan zit je al vlug aan een jaarlijks piekvermogen van minstens 11 kW. En dit terwijl men er van uitgaat dat het gemiddelde piekvermogen voor een huisgezin 3.15 kW bedraagt.
waarom in godsnaam zou je als gemiddelde vlaming een thuislaadpaal installeren van 11 kw. ik doe het al 3.5j met een 3.7 exemplaar en volstaat ruimschoots. in geval van nood kan ik nog altijd een snellader in de buurt opzoeken,maar tot op heden is dit nog geen enkele keer van toepassing geweest.
Wij hebben een Volvo XC40 plug-in hybride besteld, met een accu van 10,7 kWh. Ik ben van plan om hem elke nacht aan een gewoon stopcontact op te laden.
Ik begrijp dat je met een continu vermogen van 2,3 kW op een gewoon stopcontact moet opletten voor je installatie. Maar zou het mogelijk zijn om via de auto (of de laadkabel, of het stopcontact) het laadvermogen te beperken tot maximaal 1 kW? En vormt 1 kW gedurende 10 uur nog een risico op een gewoon stopcontact?
Cédric, bij mijn weten is, als je installatie modern en in orde is, 2,3 kW ook niet echt een probleem. Wat wel kan gebeuren is dat je stopcontact “beurs” wordt door eventuele warmte.
Bij minder vermogen (bv 1 kW of 1,5) zul je dat probleem hoogstwaarschijnlijk niet hebben.
Ik ben geen elektricien dus neem me niet op mijn woord.
Ik laad mijn wagen (volledig elektrisch) al 5 jaar op via het gewoon stopcontact (appart afgezekerd) aan 3kw/uur, en heb het stopcontact 1x vervangen omdat het sprok wordt.
@ Cedric, @ David Sommen @ Wim D. … laat voor de zekerheid een elektricien een aparte kabel van de hoofdzekering naar het laadpunt leggen met een “blauwe” stekker … dan ben je zeker … en al zeker dat er in geval van calamiteiten, er de verzekering niet kan lopen over zeuren … je zal het maar voor hebben, een lichte brand, veel rookschade en misschien zelfs nog geen waterschade … maar rookschade zit doorheen heel je woning … dat zijn enorme kosten … en ge weet verzekeringen en kosten … dat gaat niet samen … nooit geweest trouwens … voorkomen is beter dan genezen … aparte, dikkere kabel … rechtstreeks van hoofdzekering, zonder aftakkingen en een “blauwe” industrieële stekker … en vooral … no worry’s …
Als we eerst eens een keer ons werkelijk gebruik of verbruik eens meten of berekenen. Vooreerst is het misschien niet nodig om te rekenen van helemaal leeg naar helemaal vol … het zou best kunnen als je smorgens met een volle batterij vertrekt dat deze savonds maar 1/4 verbruikt is. In zo een geval moet je je thuislader en het thuisnet ook niet voorzien van een joekel van een lader en bijhorende toestanden … gewoon de gewoonte of de discipline kweken om elke avond even de auto in te pluggen … en dan het liefste nog aan dal- of nachttarief … na 22h of tijdens het weekend …
allo ik heb al 2 maanden en MG gekocht ik ben zeeer blij met deze wagen heb al 1200 km gereden ze spreken van radius 263 km maar er staan 3 modes op sport normaal en eco en op deze stand kan ik 285 km rijden .kost rond de 30000 euro .ik heb ook een laadpaal is nog nieuw .af en toe een gratis tanken bij lidl .heb ook een kaart van colruyt veel te traag . laat nog iets weten later den johnn
We willen een gewoon stopcontact installeren in een ondergrondse parkeergarage (-1)om een Hybride wagen traag op te laden. Welke zijn de veiligheidsregelingen hieromtrent? Moeten wij spranklersysteem plaatsen,rookdetector ,..? Mvg,Oste Peggy
Best via je syndic op de agenda van de algemene vergadering zetten. Kan ingrijpende wijzigingen met zich meebrengen van aparte tellers, B differentieel plaatsen ipv van de ACtypes,… Best parking voorzien voor meer dan 1 stopcontact mogelijkheid
Prosumententarief nu ook in de wallonie aangekomen.
Ik heb je link eens vlug doorgenomen en begrijp je uitgangspunten niet geheel. Je schrijft in je blog dat je en een PV-installatie hebt en een terugdraaiende teller. Dan kan je toch voldoende zonnepanelen plaatsen om het jaar rond je overproductie aan nul euro te laden? Dan ziet de afrekening er al heel anders uit.
Als je vanaf volgend jaar kiest voor optie 2 en afziet van de terugdraaiende teller kan je eindafrekening ook nog eens goedkoper worden. Met je EV kan je je onmiddellijk zelfverbruik sturen en opkrikken. De kWh die je moet afnemen bij onvoldoende eigen produktie worden ook nog eens goedkoper dan onder het prosumententelsel. Het loont dus echt de moeite om individueel de rekening eens te maken in optie 1 (prosumententarief) of optie 2 (netafrekening volgens afname).
Als je een terugdraaiende teller hebt en een PV-installatie loont het in de meeste gevallen ook om een dagteller te nemen bij Ecopower.
Je rekening lijkt me ook niet te kloppen. Niet alleen is een BEV die het jaar rond gemiddeld maar 15 kWh/100 km verbruikt hoogst zeldzaam maar je rekent er het omzetverlies (10-20%) niet bij. Je EV kan dan wel 15 kWh verbruiken maar om die 15 kWh in de accu te krijgen heb je wel 17-20 kWh nodig. En het zijn die 17-20 kWh die je aangerekend zullen worden. Om te rekenen aan 15 kWh/100 km zou je een BEV met een gemiddeld verbruik van 13 kWh/100 km moeten rijden.
Bij mij in de buurt zijn alle DATS24 laadpalen aan een Colruyt AC palen. Ze zijn niet alleen betalend maar je moet er al uren staan om enkele kWh in je BEV te kunnen laden. Dat gaat niet samen met winkelen. Aan de Lidl staan wel DC50 laadpalen. Dan kan je tijdens een winkelbeurt (ik noem dat niet omrijden want winkelen moet ik op regelmatige basis toch drie keer per maand) van 30 minuten al snel een 20 kWh bijladen. Toch al vlug een 60 kWh per maand.
Door een combinatie van regelmatig laden aan een Lidl DC50 en een 7 kW thuislaadpaal + PV + terugdraaiende teller kan ik met gemak 20.000 km op een jaar rijden aan nul euro. Uiteraard niet voor iedereen toepasbaar maar dat is mijn uitgangspunt als tegengewicht aan jouw uitganspunt. 🙂
David, bedankt voor de feedback. Ik woon net over de grens in Wallonië dus mijn teller blijft gewoon terugdraaien, maar wel prosumenten-tarief. Ik zit al aan mijn maximale capaciteit panelen, zowel naar dak oppervlakte als naar vermogen. Met een warmtepomp verbruiken wij al 12.000 kWh/jaar. Het meerverbruik van de BEV heb ik wel proberen mee rekenen. Is natuurlijk ook voor een stuk theoretische oefening, maar helpt mij op alles wat op een rijtje te zetten. Maar feedback blijft zeker welkom
Met een renault Zoe van minder dan 25.000€ rij je zeker 200km op de snelweg zonder bijladen. Als nu de batterij ook nog stroom kan teruggeven aan mijn thuisverbruik, renderen mijn zonnepanelen optimaal: overdag voor de auto, nadien voor huishoudelijk gebruik. Dringend op zoek naar V2G-toepassing dus.
Als je zoals wij in Vlaanderen een slimme meter en PV panelen hebben, dan kan je een lader zetten die kijkt naar wat je netto stroomopname van het net is. Als je die bvb instelt op nul kWh dan zal de auto alleen laden als je voldoende zonnestroom over hebt. Veel EVs hebben echter een minimum laadstroom en dus zal je altijd wel wat in het net blijven duwen.
Met een leverancier die bv. 0,04€/ kWh betaalt voor de stroom die je injecteert kost het laden je dan 0,04€ per kWh. Alleen als de zon schijnt.
Met een grannycharger in een gewoon stopcontact: bedenk dat jou droogkast 2,5 kW vermogen kan trekken en ook in een gewoon stopcontact zit. Veel hangt af of dat stopcontact goed geplaatst is. Als de draden nog onder schroeven zitten en die zitten wat los, dan wordt het vlug te warm. En als dat 10 uur duurt … ja … Dus een goed gewoon stopcontact kan als je maar zeker bent dat de draden er deugdelijk op zitten zonder overgangsweerstand. Dat is de nagel van het verhaal.
@Phillipe en wat doe je in de winter ? Dan heb je amper zonnestroom. Dit jaar in januari had ik een maandproductie van 50kwh en in februari 128 kwh. Daar ga ik niet ver meespringen
Herman, wat denk je? Als er geen zonnestroom is kun je moeilijk zonnestroom gebruiken. Dat lijkt me evident.
Particulieren kunnen hun steentje bijdragen maar de energietransitie gaat verder dan dat. De overheden moeten investeren in groene energieproductie om alle verbruik, ook in de winter, te vergroenen. En dat is exact wat er gebeurt. We zijn er nog lang niet, maar het gaat de goede richting uit. Hoofdreden is dat hernieuwbare energie de goedkoopste bron van energie is geworden. Niet alleen idealisme dus, maar bikkelharde economie.
Sorry maar de elektriciteitstarieven die hier vermeld staan zijn inmiddels niet meer toepasbaar. Juli 2021 zijn deze al veel duurder.
Dag DeeBee. Deze tarieven zijn van januari 2021. Elk jaar in januari/februari wordt dit artikel geüpdate. Gezien de snelle prijsstijging van de afgelopen maanden hebben we de update nu al gedaan.
Ook interesse om een electrische voertuig aan te schaffen. Maar via de werkgever, terugbetaling mogelijk van elektriciteit, alleen als dit via smartkabel is om het verbruik door te kunnen geven. Wat is die smart kabel ? Er is altijd sprake van 2.3kw maar ik kan toch ook wel 3.7 zonder extra kosten aansluite ?
Veel van die kabels werken op een gewoon stopcontact en zijn beperkt tot 10 Ampere om te voorkomen dat er continu maximale belasting is op de kring…
Een smartkabel om de werkgever te laten verrekenen is voorzien van een MID gecertificeerde kWh meter en doorgaans ook van een draadloze verbinding om de gegevens door te zenden (4G) naar de verwerker van de gegevens (back office). Er zijn al mobiele laadkabels beschikbaar tot 32A (uiteraard moet de aansluiting daarvoor geschikt zijn). Dat is uiteraard een andere mobiele kabel dan standaard geleverd bij een EV. Deze kan doorgaans niet meer dan 10-12 A doorlaten en heeft ook geen ingebouwde kWh meter, laat staan een draadloze verbinding. Normaal voorziet de werkgever in zo’n kabel want hij moet werken op de back office van de werkgever. Doet hij dat niet en zijn de kosten voor de werknemer is de goedkoopste oplossing de standaard laadkabel te gebruiken en te verrekenen via een MID teller in de zekeringkast (kost slechts een paar tientallen euro). In dat geval ben je wel beperkt tot het laden met een vermogen van 2.3 tot 2.7 kW. Een laadvermogen van 2.3 kW is ook ideaal om een thuis een EV te laden vanaf midden 2022. Ga je sneller laden zal je vanaf dan meer vaste kosten betalen (capaciteitstatief). En het valt af te wachten of de werkgever die extra kosten ook zal vergoeden.
In mijn ogen is een wallbox met splitbilling alleen de juiste optie. Wat ga je doen als je 2 EV’s hebt. 2 smartkabels gebruiken ? 2 smartkabels terzelfdertijd gebruiken zonder dat je thuisinstallatie over Differentieels type B beschikt is een veiligheidsrisico en verboden. De leasingmaatschappijen gaan de smartkabel promoten daar er voor de werkgever geen bijkomende installatie moet gebeuren maar ik zou toch apparatuur gebruiken die gemaakt is voor constant die hoge laadstromen te leveren. Op zich is het zo dat wanneer de Wallbox geplaatst door de werkgever bij de werknemer na 4 jaar de eigendom wordt van de werknemer zonder dat de werknemer er moet voor betalen. Voor de fiscus is deze afgeschreven.
Volledig mee eens. Maar ik denk wel dat een door de werkgever geplaatste wallbox al na drie jaar eigendom wordt van de werknemer. Je kan een smartkabel uiteraard ook altijd aansluiten op een eigen kring met een daartoe aangepast CEE wandcontactdoos/stekker.
Beste mensen, Ik plan mij een EV aan te schaffen maar kan mij ook iemand vertellen wat Fluvius aanrekent voor de extra digitale meterkast en de bestaande meterkast (die men ook vervangt door een digitale). Ik heb reeds inlichtingen gevraagd aan Fluvius maar tot hiertoe géén respons! Met warme groeten wilfried.
Mensen moeten eens gaan nadenken! Echt nadenken, rekenen en niet altijd winst willen halen uit installaties. Waarom blijft men altijd afhankelijk van dergelijke maatschappijen? Het kan hoor…onafhankelijk zijn van elektriciteitsleveranciers.
♪ It’s all about the money 😉
Wilfried, een digitale meter is niet nodig voor een EV hoor. Ze zullen snel genoeg aan je deur staan om er 1 te plaatsen;-) Dan kost het u niets. Als je een slim laadsysteem wil plaatsen, dan is een digitale meter wel nodig natuurlijk, maar daar kan je even goed nog een tijdje mee wachten lijkt me. En de meterkast is gewoon standaard 25D60… Die moet normaal niet vervangen worden voor een digitale meter.
KB, ik wil een slim laadsysteem plaatsen maar vind geen pasklare oplossingen op het internet. Over welke merken/producten heb je het?
Wim, er zijn al vele systemen die gebruik zonnestroom kunnen maximaliseren (bvb Zappi / Ilumen / …) hebt, maar laat u best adviseren door specialisten die kijken naar uw specifieke installatie en requirements.
Zonder een stok in het hoenderhok te willen gooien. Maar ik denk dat je met een Toyota Prius 1.8 benzine minder dan 6.1 euro per 100 km uitkomt.
6,1€ lijkt me sterk, maar 8€ lijkt me doenbaar.
KB, ik heb een smappee-installateur gevraagd hoe ze zullen omgaan met capaciteitstarief en hij heeft me de meest recente info doorgespeeld van smappee. Hierin dus geen oplossing voor capaciteitstarief. Wel voor dag-nachttarief. Ik heb het gevoel dat iedereen spreekt over capaciteitstarief maar niemand vandaag iets in de aanbieding heeft.
Bij het invoeren van het capaciteitstarief verdwijnt ook het grootste deel van het piek- en daltarief. Tijdens de nacht of het WE laden geeft je dan geen significant voordeel meer. Of je zou een dynamisch tarief moeten nemen maar daar is momenteel nog maar één aanbieder van. De bijkomende vaste kost van het capaciteitstarief in kW wordt dan deels gecompenseerd door een lagere afnamekost in kWh. Lijkt me allemaal niet zo eenvoudig te vatten in een simpele kWh meter verbonden aan een app. Daar heb je al een kloek energiemanagementsysteem voor nodig.
@Van Bruysel: Wanneer Fluvius de analoge meter uit eigen initiatief vervangt door een digitale is de omschakeling gratis. Vraag je zelf een digitale meter aan ter vervanging van je analoge meter is de standaard kost 88€. Standaard vervanging houdt in dat de nieuwe meter op dezelfde plaats kan geïnstalleerd worden dan de oude en dat er al een 25S60 meterkast aanwezig is. Dan moeten ze alleen het front van de kast vervangen door een 25D60 wat geen meerprijs met zich meebrengt. Ben je niet zeker kan je altijd op voorhand een vrijblijvende offerte aan Fluvius vragen. Waneer je al zonnepanelen hebt en je vraagt op eigen initiatief de digitale meter te ervangen kan je bij Fluvius een premie van 100€ aanvragen als tussenkomst in de kost van de vervanging.
Aangaande het opladen, volgende feiten. Momenteel heb ik een BEV (Mustang Mach E) en na de winter wordt de dieselwagen van mijn echtgenote vervangen door een Volvo XC40 full electrisch. Heb thuis 30 zonnepanelen liggen die jaarlijks ongeveer 8.000kWh opbrengen. Met de 2 auto’s doen we jaarlijks 50.000 km (2 auto’s samengeteld). Bij een gemiddeld verbruik van 16 kWh/100km zou de totale opbrengst van zonnepanelen integraal naar de wagens gaan. Daarnaast heb ik thuis ook een jaccuzzi staan en 2 reversible airco’s die ook relatief veel verbruiken. Mijn electrische aansluiting is 3*230V, kan dus niet driefasig opladen (kan enkel met 3*400V). Eénfase opladen met 20 A heeft een laadsnelheid van 4,4 kW per uur, wat relatief langzaam is. Bij laden via stroom van het net, 16kWh per 100km aan 0,30 cent/kWh = 5 Euro stroom voor 100km. Ben nu aan het kijken om een stroomagregaat te kopen die wel 3*400V kan leveren en 10kVA zwaar is (8.000 Watt). Deze zou mij ongeveer 1500Euro kosten. Dergelijke stroomgroep verbruikt ongeveer 0,8 liter mazout per uur bij nullast en 1,5 liter bij vollast. Wanneer die 2 uur zou draaien, heb ik 16kW geladen en 3 liter rode mazout verbruikt à 0,65 euro/liter is 2 euro tov 5 euro via het net. Wat houdt mij tegen om dergelijke groep te kopen en uitsluitend te gebruiken om auto op te laden (afblokzekering plaatsen en 3 fase laadpaal aan koppelen). Zou de groep voorlopig niet aan het net koppelen, heb nog achteruit draaiende teller en geen thuisbatterij. Grote voordeel is, naast de prijs voor opladen, de stroomzekerheid (onafhankelijk van grid) en later, na installatie van slimme meter en thuisbatterij, de mogelijkheid om via generator thuisbatterij op te laden. Wetende dat de snelladers van Smapee bij Evolis in Kortrijk ook gevoed worden door een dieselgroep en politie Gent hun BEV ook oplaadt met een stroomgroep. Wat zou mij tegenhouden om zo onafhankelijker, sneller en goedkoper te laden, zeker gezien straks de groene kernenergie ook zal vervangen worden door CO2 uitstotende gascentrales.
Dat is voor mij vooral een teken aan de wand dat elektriciteit momenteel te hard belast wordt tov gas/diesel/mazout/benzine. Dat is ook een sociale kwestie natuurlijk, want als je de prijs van mazout opdrijft, kunnen een paar 100 000en gezinnen (?) hun woning niet meer verwarmen. Maar toch, als je mensen wil motiveren om EVs en warmtepompen aan te kopen, zullen de lasten op elektriciteit omlaag moeten, of die van de alternatieven omhoog.
Ik zie, naast het prijsvoordeel, ook nadelen en risico’s 1) Wanneer je verplicht aan de digitale meter moet, dan ga je gebruik moeten optimaliseren door zoveel mogelijk eigen geproduceerde energie te gebruiken. Een EV kan daarbij helpen (wanneer die thuis is). Op momenten dat je met overschot zonnestroom laadt, die je anders zou injecteren, kost het je nog 6 cent = 1 euro per 100km 2) Convenience: Je moet die regelmatig laten komen vullen en hij neemt plek in 3) Hij vergt onderhoud, moet regelmatig gekeurd worden denk ik (?) die kost moet je ook verrekenen. 4) De prijs van mazout is volatieler dan elektriciteit, met grote risico’s dat die naar omhoog gaat door stijgende olieprijzen of zoals ik hierboven vermeldde stijgende taksen. 5) Je gaat diesellucht in je tuin blazen 6) Maakt lawaai 7) Stoot meer CO2 uit dan elektriciteitscentrale, zelfs al komt die deels uit gascentrales, maar wel nog steeds minder CO2 dan een diesel rijden, dus op dat vlak ben je alvast goed bezig:-)
1, De stroomgroep zal vooral gebruikt worden als weinig of geen zonneopbrengst is. mijn dagmaximum is 60kWh, minimum zoals laatste dagen amper 2,5 kWh. Zelfs te weinig voor thuisbatterij. 2, Ik heb een alleenstaande driedubbele garage achter mijn woning. Groep zal tussen garage en tuinhuis staan. Een kleine tank van 1000 liter (voormalige tank voor chemicalieën) kost 50 euro/ 3, Onderhoud, om de 200 uur verse olie, en om de 1000 uur verse mazoutfilter, 4, Stookolie zal altijd goedkoper zijn dan diesel (geen accijnzen) 5, So what, is achteraan de tuin en enkel als er weinig of geen zon is. Een auto die stationair draait stoot ook uit. 6, Gebruik enkel overdag, achteraan de tuin, 72dB op 7 meter 7,De overheid heeft zich ook niet aan afspraken gehouden ivm zonnepanelen en terugdraaiende teller. 2liter stookolie uitstoot voor 100km is veel minder dan 7 liter diesel of benzine bij een ICE.
Je hebt je keuze blijkbaar al gemaakt en ik denk dat niemand je zal tegenhouden. Ik zou het persoonlijk niet doen om de redenen hierboven.
1. Als je het alleen gaat gebruiken in pakweg de 6 donkerste maanden, dan heb je al 100 000km (aangenomen dat je het dus voor 50pct gebruikt) nodig voor je de investering eruit haalt. Dat wordt nog wat meer met het onderhoud. 4. Stookolie zal altijd goedkoper zijn dan diesel, zeker. Maar ik zeg dat er een risico is dat mazout en elektriciteit dichter naar elkaar komen, wat bovenstaande berekening nog slechter zou doen uitvallen. 5. Ik laat nooit een auto stationair draaien, en al zeker niet in mijn tuin. Ik vind het wel storend als er auto’s stationair staan te draaien als ik bvb bij de bakker (buiten) sta te wachten vanwege de stank. Dus dat wil ik zeker niet in mijn tuin hebben. 6. Overdag of niet 72db is al redelijk luid. Geluid stoort. Sommigen vinden het geluid van windturbines (vanaf 37db) storend. De norm in NL is maximaal 47db op de gevel, dat is zo’n 300 keer minder luid dan uw stroomgroep. Ik zou dus toch ook eens bij uw buren informeren of die daar geen probleem mee hebben. 7. Als de overheid iets zal doen, is het toch extra taksen op alles wat CO2 uitstoot. Met mondjesmaat weliswaar omdat het anders sociaal niet haalbaar is.
Peter, jouw keuzes zijn uiteraard de jouwe.
Maar wat je doet is bewust elke km die je rijdt je EV van fossiele oorsprong maken (met lokale luchtkwaliteit die er onder kan lijden)
Het mag dan wel zijn dat er gascentrales in de mix gaan komen, zeker op donkere en windstille dagen, maar het blijft nog steeds dat; een mix. Een mix die ook evolueert en op termijn groener gaat worden (door meer en meer uitwisseling groene stroom en windcapaciteit).
Verder zijn door de schaal gascentrales wel wat efficiënter dan een relatief kleine generator. Gas is ook minder slecht voor de lucht dan mazout.
Elke kilometer? Zal maximaal de helft van de 50k kilometer zijn. Heb voor 8.000kWh zonnepanelen, momenteel genoeg voor één BEV. Voor de rest zal de stroomgroep zorgen. Ongeveer 4000 kWh. Dit aan een totaal van 500 liter diesel. Een dieselwagen doet daar ongeveer 8000 km mee. De stroom van de meeste snelladers komt ook van eenzwaar dieselagregaat. Waarom zou ik dat dan niet mogen doen, onder de meest beschermende omstandigheden.
@PeterDB Als je huisaansluiting 3x230V is ga je een stroomgroep van 3x400V+N niet kunnen gebruiken als backup voor je huis (tenzij hij ook als 3x230V kan gebruikt worden uiteraard)
Ik denk ook dat je overschat hoe gemakkelijk die groep iedere keer gaat gestart geraken in de wintermaanden (wanneer je hem wilt gebruiken). Op onze werven vloeken we vaak om de groepen voor de torenkranen gestart te krijgen op maandagen na een zwaar vriesweekend, en na de vakantie is er altijd minstens één waar je minstens een halve dag mee bezig bent om hem aan de praat te krijgen. Om nog maar te zwijgen over de mazout zelf. Als je de goedkope mazout neemt zonder de juiste toeslagstoffen kan die bevriezen vanaf -5°C. En zelfs als ze niet bevriest wordt ze veel minder lopend waardoor er soms onvoldoende naar de motor kan lopen, met uitgebrande brandstofpompen, spanningsschommelingen en afslaande veiligheden tot gevolg.
Peter DB, ik zou toch maar oppassen: verlaagde accijnzen van rode diesel zijn enkel toegelaten voor commerciële of industriële toepassingen, en dus niet voor uw privé-stroomgroep. Uw generator gaat voor de buren veel overlast veroorzaken, de kans dat u controle krijgt is groot. En de boetes zijn niet mals.
Zappi kan zonnestroom laden al vanaf 1,4kW overschot. En helemaal nieuw: je kunt er nu ook het capaciteitstarief op instellen. Zo kun je zelf regelen hoe zwaar je wilt laden uit het net. En als er dan nog zon ☀️ bij komt kun je alsnog sterker laden.
Wij staan voor een belangrijke beslissing. Gaan we kleiner gaan wonen of blijven we hier? Vervangen we onze 4 jaar oude MB benzine door een elektrische, hybride of PHEV? Gaan we zonnepanelen leggen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet meer weet. Ons huis is 10j oud en super geïsoleerd, ons plat dak zelfs 54cm! We hebben blijkbaar 9 panelen nodig. Mét een elektrische wagen erbij zo’n 20, afhankelijk van welk model van auto.
Voor het milieu moet ik het niet doen, want dit is een marketingissue geworden en fossiele energie is nog steeds een zeer belangrijke vorm van energie voor de elektriciteitsproductie in België, nl.38%. In Stikstof-Nederland zelfs 72 procent.
Eén ding is zeker, het wordt een dure toekomst en enkel alleen daarvoor zou ik zonnepanelen willen. Ik verwarm op gas, maar we hebben ook overal airco, dus gas kan dicht en airco op, op kosten vd zonnepanelen. Maar dan moet ik er ook een batterij bij, en dan wordt het nog duurder.
M.a.w. is het sop (de investering) de kolen waard? Wie hakt mijn knoop door?
Leve de houtstoof van mijn ouders…
Ik zou nog even afwachten tot je je EV als thuisbatterij kan gebruiken, volgens mij het energiemodel van de toekomst. Bidirectionele laadpalen zijn gehomologeerd, maar de keuze aan EV met die mogelijkheid is nog beperkt. Wat natuurlijk niet belet dat je nu al panelen kunt leggen. En pas op: ook de houtstoof is milieubelastend, en als je je brandhout moet kopen nu ook vrij duur.
Beste Geert, ik heb het nog gelezen dat het nog wat vroeg is om een batterij te plaatsen. De zonnepanelen komen er zowiezo, maar de vraag is hoeveel. Voor de energie van mijn huis zou 9 voldoende zijn, maar als de gasprijs blijft stijgen, dan plaats ik nog een paar panelen meer, zodat ik verwarm via mijn airco’s. En als de gaskraan dicht gaat, dan plaats ik een boiler van 50liter voor de badkamer en een boilerke van 5L in de keuken.
Eens zien hoeveel mensen nog rekening gaan houden met het milieu als de gasprijs duurder wordt dan goud!
@Erik, ik zou ook al wachten met een aantal zaken: even wachten tot zonnepanelen en thuisbatterij nog een beetje zakken in prijs => dan wel allebei installeren uiteraard je MB van 4 jaar oud ? afhankelijk van je aantal km is het echt oprijden of vervangen. Rij je ronde kerktoren dan rij je hem echt op. Doe je jaarlijks toch – mijn inschatting – minimum 15K-20K kilometer zou ik een EV gaan nemen. Met een literprijs van 2 euro/liter zal je dat blijven voelen in de komende jaren. Voor gebruik van de airco – hou rekening ermee dat opwarmen in de winter niet met je zonnepanelen zal kunnen. In de winter is het namelijk te grijs van lucht hier in Belgie dus reken echt niet op veel electriciteit van de zon. Wel een goed contact voor electriciteit met lage tarieven – als je nu een goedkoop contract hebt proberen om dat te verlengen. En ook denken dat een thuisbatterij ook in de winter kan helpen als je ’s nachts goedkoop laag tarief oplaad in de batterij zodat je overdag geen duur dagtarief moet gebruiken. Aan de andere kant … de instinker is dat vele dingen duurder worden door de inflatie dus een verhoopte kostendaling van panelen/batterij/installatie kan wellicht anders uitvallen 😉
Erik, mensen gaan geen rekening houden met milieu, nog nooit gedaan, maar de overheid legt het wel op. En zo zijn de rendementsvereisten voor nieuwe houtkachels flink strenger geworden, wat zich vertaalt in een hogere aankoopprijs. Ik zou sowieso geen thuisbatterij plaatsen, vermogen is ook beperkt, maar wachten tot ik mijn EV als thuisbatterij kan gebruiken, twee vliegen in 1 klap.
eGear.be is een blog over elektrisch rijden en de toekomst van mobiliteit. Hier vind je nieuws, subsidies, laadinfo en meer.
Fast News: het belangrijkste e-mobility nieuws onmiddellijk via Whatsapp ontvangen? Klik hier.
Slow News: enkel het allerbelangrijkste e-mobility nieuws maandelijks in je mailbox ontvangen? Klik hier.